Tydzień Przyjaźni i Tolerancji – dzień drugi

NewsyMożliwość komentowania Tydzień Przyjaźni i Tolerancji – dzień drugi została wyłączona

Dziś od rana pełnoletni maturzyści oddawali krew. Do naszej szkoły przyjechała ekipa wyjazdowa Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach. W sumie do udziału w akcji zgłosiło się ponad 40 osób, z czego krew oddało 12 uczniów i uczennic ze wszystkich klas trzecich, oddając w sumie 5,4 litra krwi. Większość kandydatów niestety została „zdyskwalifikowana” – głównie z powodu… chudości. Wniosek: więcej jeść.

Oddanie własnej krwi to dar serca, za który dziękujemy wszystkim, którzy do akcji przystąpili, nawet jeśli ostatecznie swojej krwi nie „utoczyli”. Być może dla wielu ochotników dzisiejsza „wampiriada” będzie początkiem dłuższej przygody z krwiodawstwem. Do czego zachęcamy!

Z kolei młodzież z klas pierwszych oglądała filmy. Oddajmy głos organizatorce spotkań filmowych, p. prof. Oldze Knapek.

By lepiej zrozumieć, czym są omawiane w tym tygodniu przyjaźń i tolerancja sięgnęliśmy (my, czyli nauczyciel WOK-u Paweł Ciećwierz i psycholog szkolny Olga Knapek) dziś po filmy i niemal sztandarowe tytuły. Filmy trudne i wymagające: „Młodych Gniewnych” oraz „Rain Man”.
Jaki efekt? Trudno jeszcze powiedzieć.

Problem, który często się pojawia, gdy ogląda się filmy sprzed blisko 2 dekad to motywy, kalki, tematy, toposy niemal – wtedy pionierskie, a dziś wydające się sztampowymi i ogranymi. Filmów o zbuntowanych nastolatkach i charyzmatycznym nauczycielu popkultura wyprodukowała już chyba tysiące. Autyzm w kinie i w telewizji też zbudował sobie potężna reprezentację. Co zatem młodzież może wyciągnąć dla siebie z takich filmów?

Okazuje się, że to, co najważniejsze, nie umknęło. Dyskusja, choć krótka (zostanie z pewnością rozszerzona na zajęciach w klasach) pokazała, że mimo starych taśm, ujęć, którym daleko do efektów specjalnych i scenariuszów, które wymagały od widzów skupienia, młody narybek Staszica doskonale interpretuje i analizuje.

Wystarczy tylko dobrze posłuchać innych, odpowiadać im tym samym kodem komunikacyjnym i dostosować schemat rozmowy do możliwości odbiorcy, a pojawia się przyjaźń, która wyrasta z tolerancji (tolerancji w rozmowie w szczególności).

 

Serdecznie zapraszamy do przeglądania galerii z wydarzenia.

© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress