We wtorek, 19 grudnia, uczniowie i uczennice klasy 1e (profil biologiczno-chemiczno-matematyczny) wraz ze swoją Wychowawczynią – p. prof. Moniką Karlik oraz p. prof. Sławomirą Dziewięcką odwiedzili Centrum Edukacji Ekologicznej – „Egzotarium” w Sosnowcu. Nowoczesny, ciekawie zaprojektowany obiekt powstał w miejscu dawnego „Egzotarium” (rok zał. 1956), które dla wielu sosnowiczan miało dużą wartość sentymentalną. Nowy budynek jest zdecydowanie większy od swojego poprzednika i znacznie lepiej przystosowany do eksponowania egzotycznej fauny i flory. Inwestycja trwała trzy lata i kosztowała prawie 70 milionów złotych (z czego około 15 milionów stanowiła dotacja Unii Europejskiej).
Relacja ucznia:
Pobyt w „Egzotarium” był dla naszej klasy okazją do udziału w nietypowej lekcji biologii. Podzieliliśmy się na dwie grupy, które oprowadzali przewodnicy. Zwiedzanie rozpoczęło się w holu głównym, bo tu znajduje się formikarium, czyli sztuczne mrowisko przeznaczone do hodowli mrówek i obserwacji żyjących w nim osobników. Następnie przeszliśmy do części podziemnej budynku, gdzie zainstalowane zostały imponujące akwaria, w których wyeksponowano wiele gatunków ryb z Polski i ze świata (m.in. duch amazoński, pielęgnica szmaragdowa czy pirania pacu.) W tej części umieszczono także terraria oraz aquaterraria dla gadów, płazów i owadów. Jedne zwierzaki chętnienam się prezentowały, a innych trzeba było szukać wśród gałązek, wydrążonych pni czy kamiennych kryjówek. Dowiedzieliśmy się, że wiele egzemplarzy zwierząt przywędrowało do „Egzotarium” zzaprzyjaźnionych ogrodów zoologicznych, inne natomiast zakupiono.
Relacja uczennicy:
W przeszklonej części nadziemnej budynku, która ma prezentować głównie świat roślin, zaaranżowano trzy strefy klimatyczne: strefę klimatu śródziemnomorskiego, strefę pustynnąi strefę tropikalną. W każdej z nich panują inne warunki. „Sterowanie” klimatem odbywa się po to, aby zapewnićprawidłową temperaturę, wilgotność oraz światło i stworzyć warunki jak najbardziej zbliżone do tych panujących w naturze. Bardzo efektownie prezentują się różnorodne kaktusy, szerokolistne bananowce, kwitnące orchidee czy potężna agawa, która podobno zachowała się ze starego „Egzotarium”. Nie zabrakło tu również miejsca dla zwierząt. W wolierach dla ptaków podziwialiśmy kolorowe ary, towarzyskie papugi Żako oraz ciekawskie tukany. Wśród gadów i płazów warto wymienićgatunki, takie jak: bazyliszek płatkogłowy, boa dusiciel, pyton siatkowany, czy australorzekotka szmaragdowa. Nasza podróż po „Egzotarium” zakończyła się na poziomie +1, gdzie znajduje się sala wykładowa, przestrzeń do organizowania wystaw, kino edukacyjne, a także kawiarnia. Podczas tej 90-minutowej lekcji biologii „w terenie” poznaliśmy kilka ważnych terminównaukowych, na przykład „endemiczny”, „partenogeneza” czy „herpetologia”.
Od Wychowawczyni:
Podsumowując, miło jest w grudniu przenieść się, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, z Sosnowca do strefy śródziemnomorskiej czy tropikalnej. Nasza wycieczka miała bowiem nie tylko istotny walor edukacyjny, ale też pozwoliła nam na chwilę zasłużonego relaksu, cytując klasyka, „w tak pięknych okolicznościach przyrody”. Polecamy!
A żeby zachęcić Czytelników do odwiedzenia CEE – „Egzotarium”, załączamy kilka zdjęć.
© IV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica